VG.no: Slik forebygger du rynker tidlig

2345421.jpg

Rynker er mange kvinners verste mareritt, og å la være å smile kan vel ikke fungere så bra? Vi har snakket med to hudeksperter om hva som faktisk virker- uansett hva slags utgangspunkt du er født med.

SUNN MAT: Lønning sier at kosthold har en påvirkning på huden. Foto: Trond Oliversen

Begynner i 20-årene

Rolah Lønning er lege og hudekspert, og mener at det er mye man selv kan gjøre for å forebygge og forhindre rynker.

– Man skiller mellom den naturlige aldringsprosessen, og den type aldring som er påført av ytre faktorer som fra for eksempel sollys og røyk. Den naturlige aldringsprosessen er en kontinuerlig prosess som normalt begynner allerede i 20-årene, forklarer Lønning.

Videre forteller hun at det er solstråler som tærer mest på huden.

- Det mange ikke vet er at så mye som 80 prosent av aldring og rynkene vi ser er resultater av stress påført utenfra, hvor UV-stråling står igjen som den viktigste faktoren, sier hun.

Silje Austnes er kosmetisk dermatologisk sykepleier på Beths Beauty i Oslo. Hun jobber til daglig med behandling av rynker som allerede har kommet, men hevder at det er mange grep som kan tas før rynkene virkelig setter seg i huden.

Austnes mener også at solstråler utgjør den største faktoren når det kommer til rynker, men at det faktisk er enkelte kremer som skal ha en anti-aldringseffekt.

- Det hjelper ikke å bruke masse penger på hudkremer hvis du ikke bruker solkrem. I tillegg er kremer med et høyt innhold av retinol, også kalt A-vitamin-krem, skal være svært effektive for å fornye huden, som dermed skal reduserer linjer.

VG.no: Slik forebygger du rynker tidlig

ANBEFALER SKRUBBING: Silje Austnes anbefaler å stimulere huden ved å eksfoliere den jevnlig. Foto:Silje Austnes/Siljeaustnes.com

Fukt og skrubb

Kremer med et høyt innhold av A-vitamin skal ha en anti-aldringseffekt både på linjer, slapp hud og en ujevn hudoverflate.

Dette kommer frem i blant annet denneSTUDIEN GJORT AV JDD. Noen av disse kremene er reseptbelagte, men det finnes kremer med mindre innhold av retinol som man får kjøpt hos for eksempel hudpleier.

Har du veldig tørr hud, kan det også se ut som du har mer linjer i huden enn det du faktisk har. Men ifølge Austnes, bør du ikke overdrive bruken av fuktighetskrem av den grunn.

Hun sier at når man smører seg for mye med fuktighetskrem, kan hudens egen fuktighet reduseres, noe som gjør at man blir avhengig av kremer for å opprettholde hudens fuktbalanse. Man bør derimot skrubbe huden oftere.

– Det viktigste for å få mykere og glattere hud, er å få bort døde hudceller på hudoverflaten og stimulere hudens egen fuktbalanse og cellefornyelse. Daglig bruk av en god skrubb vil fjerne mye av de døde hudcellene som gjør huden gusten, samt at alle kremer også vil trenge dypere ned i huden.

Men det er ikke bare utsiden som må pleies når det kommer til rynker. Skal vi tro hudekspertene, spiller helse og kosthold også en stor rolle.

  • VG.no: Slik forebygger du rynker tidlig

  • VG.no: Slik forebygger du rynker tidlig

Fire tips som utsetter aldringsprosessen:

1. Unngå røyk, moderer alkoholinntaket

At røyk og alkohol er dårlig for huden er ikke noe nytt. Men hvorfor? Ifølge Austnes, reduserer røyk både blodsirkulasjonen og hudens egen evne til å reparere seg selv.

– Huden blir dermed gusten og man utvikler rynker raskere. Røyking gjør også at huden gror dårligere, og siden mange som røyker også kan få kviser og akne, vil huden få flere permanente arr og skader.

Hun forklarer videre at alkohol kan gi rynker på lang sikt.

– Alkohol kan også fremskynde aldringsprosessen, spesielt fordi alkohol dehydrerer huden som kan føre til flere rynker. Ved et større og jevnlig alkoholinntak vil elastiteten i huden svekkes, og rynkene kan bli værende permanent i huden.

2. Spis antioksidanter

Når det kommer til hva du bør spise for å forebygge rynker, er lege og hudekspert Rolah Lønning sikker på hvilke matvarer som er bra for huden.

– Antioksidanter. Disse stoffene nøytraliserer frie radikaler som er del av aldringsprosessen. Mat rik på antioksidanter er mat fra planteriket. Spesielt er dypt grønne grønnsaker som grønnkål, bær, te, og krydder fine kilder til forskjellige antioksidanter. Jeg anbefaler også å få i seg nok vitamin C, E og D, i tillegg til omega3, sier hun.

Les også:HUD OG HÅR: 10 MÅTER Å BRUKE KOKOSOLJE PÅ

VG.no: Slik forebygger du rynker tidlig

ANTIOKSIDANTER: Hudlege Rolah Lønning anbefaler blant annet å spise bær med høyt innhold av antioksidanter, for å forebygge rynker. – Jeg anbefaler også å få i seg nok vitamin C, E og D, i tillegg til omega3, sier hun. Foto: Jan Petter Lynau/VG

3. Få nok søvn

Ifølge Lønning, har også begrepet «skjønnhetssøvn» noe for seg.

- Mens vi sover skifter nervesystemet fra det sympatetiske som er det dominerende systemet mens vi er våkne, til det parasympatetiske systemet. Det parasympatetiske nervesystemet øker blodtilførselen til huden, og lar den reparere seg selv mer effektivt. Det samme gjelder for de som drikker mye alkohol og ofte. Alkohol dehydrerer ikke bare kropp og hud, men medføre også redusert søvnkvalitet og dårlig oksygen tilførsel mens du sover, sier hudlegen.

4. Stress mindre

Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men også stressnivået ditt har noe å si for hudkvaliteten din.

– Når du stresser, frigir hjernen din økte mengder stresshormonet kortisol. Dette kan gi økt talgdannelse, kviser, og håravfall. Ved stress blir huden mer sensitiv og mindre motstandsdyktig mot ytre påkjenninger som UV lys og forurensing, som igjen kan akselerere aldringsprosessen på sikt, avslutter hudlegen.

Les hele saken på www.minmote.no

 

Husk å følge meg på:

Facebook: Silje Austnes: Beauty & Anti-aging

 Instagram: @siljeaustnes