Side2.no: Injeksjoner

Botox_adult_attractive_beautiful_beauty_botox_care_closeup_close.jpg

- SER IKKE PÅ INJEKSJONER SOM UNDERHOLDNING FOR EN TREDJEPART

(SIDE2): Å se bloggere, kjendiser og vanlige mennesker få utført kosmetiske behandlinger som restylane, botox og andre typer fillers skjer ikke lenger en sjelden gang, men gjerne ukentlig eller daglig kan må nå se bilder og omtale av slike typer innlegg på blogger, i aviser og på TV.

Når det gjelder blogger blir disse innleggene ofte merket med to ord nederst; «sponset» eller «reklame».

Grunnen til at slike behandlinger sponses er jo gjerne nettopp i bytte mot at behandlingen skal bli frontet.

Tenk over målgruppen din

Tone Hove Skjelbostad ved Forbrukerombudet ber bloggere, uansett om innlegget er merket eller ikke, om å være varsomme når det gjelder omtale av slike behandlinger.

Side2.no: Injeksjoner

BRUK SKEPSISEN: Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet, oppfordrer bloggerne til å ta ansvar for å tydelig merke blogginnlegg som dreier seg om skjønnhetbehandlinger som reklame.

- Kommersielle bloggere som markedsfører seg til en ung målgruppe være sitt ansvar og påvirkningskraft bevisst og utvise varsomhet med hva de markedsfører på bloggen sin. Og de bør også tenke på at barn og unge har vanskelige for å gjennomskue reklame, slik at bloggerne må ta ansvar for å gi klar og tydelig informasjon slik at reklamen fremstår som reklame, sier Skjelbostad til Side2.

- Disse reglene gjelder i alle medium; på bloggen, og også når du markedsfører det samme på Facebook eller på Instagram. Det er ingen «frisone» i sosiale medier, legger hun til.

Det er Markedsføringsloven sine regler gjelder for tjenester som for produkter.

Markedsføringsloven gjelder når: Du får betalt for å skrive om et produkt eller en tjeneste, når du får tilsendt varer mot en forventning om å skrive om det, eller når du linker til produkter som man får betalt for kjøp eller aktivitet fra leserne.

Slik skal innlegg merkes

Det er et forbud mot skjult reklame

- Merking skal skje slik: Blogger kan tydeligst merke blogginnleggene ved å skrive at dette er en annonse for produkt/tjeneste x, at de har fått tilsendt gratis produkter/gratis tjeneste fra selskap x, eller at de har fått betalt av selskap x for å skrive om produktet eller tjenesten. Merking skal være tydelig for leseren, og fortrinnsvis øverst i innlegget, forteller Skjelbostad.

Det at det nå skrives så åpent om skjønnhetsbehandlinger, og gjerne fulgt av før og etter-bilder, har bidratt til å alminneliggjøre disse prosedyrene.

Er disse prosedyrene underholdning?

Derfor må det ansvarlige og sertifiserte helsepersonellet ta et tydelig ansvar overfor potensielle kunder og pasienter, mener spesialist i platisk kirurgi og medisinsk direktør ved Teres Medica, Eystein Hauge.

Side2.no: Injeksjoner

- UNDERHOLDNING? Eystein Hauge, som er spesialist i plastikkirurgi, ser på injeksjoner som en induviduell og skreddersydd behandling fremfor underholdning for en tredjepart.

Privat

- Med alminneliggjøring øker tilstrømmingen av nye personer som ønsker slik behandling. Da er det viktig å være tydelig på å fraråde behandling der injeksjoner strengt tatt ikke er hensiktsmessig ut fra en faglig vurdering fremfor utelukkende å tenke salg. Dette er noe vi er tydelige på i våre etiske retningslinjer, sier Eystein Hauge til Side2.

Hva synes du personlig om at det legges ut bilder eller video av hele prosessen?

- Jeg er ydmyk for at noen personer finner glede i å dele sine behandlinger i cyberspace. Personlig er jeg nok såpass gammeldags at jeg ser på injeksjoner som den individuell og skreddersydd behandling, heller enn underholding for en tredjepart, sier han.

En av farene ved alminneliggjøringen av disse behandlingene er at botox er et reseptbelagt legemiddel – det er det ikke lov å reklamere for.

- I denne utviklingen synes dessverre mange å ha glemt at botox er et reseptbelagt legemiddel som kun skal settes av lege eller av spesialtrenet helsepersonell på delegert ansvar fra lege. Her har Statens Helsetilsyn et ansvar, og er medansvarlig for den utglidning vi har sett i bransjen.

Ikke lov å reklamere for botox

Selve markedsføringen av kosmetisk kirurgi er underlagt ganske strenge krav i forskrift om markedsføring av kosmetisk kirurgi.

Hauge mener denne alminneliggjøringen tillater en oppvekst utenfor de medisinsk faglige rammene, og etter hans skjønn har kommersialiseringen ført til at risiko blir tonet ned til fordel for «a quick sale».

- Selv om det ikke er lov til å reklamere for botox, kan man like fullt knapt runde et kvartal i Oslo sentrum uten at «botox» lyser mot en i reklame fra hudpleiesalongen på hjørnet. Videre har Statens legemiddelverk et ansvar for alminneliggjøringen ved at fillere som restylane ikke er registrert som et medikament, men et næringsmiddel. Det betyr at publikum ikke har noen garanti for medisinsk fagkunnskap hos personer som injiserer fillere.

Silje Austnes, kosmetisk sykebleier ved Beth`s MediSpa synes utviklingen av denne typen åpenhet kan være båre positivt og negativ.

- Det er positivt så lenge de kosmetiske prosedyrene som fremlegges er av en naturlig karakter. Om noen fremstiller kosmetiske behandlinger som noe som gir unaturlige og lite estetiske resultater er det en feil fremstilling av hva som egentlig er ønskede resultater etter en kosmetisk behandling, sier Austnes til Side2.

- Ikke bare er ekstrentilfellene som er synlige

Hun peker på at denne åpenheten kan gi et gunstig innblikk i prosessen for de som er nysgjerrige, samtidig er hun glad for at det ikke bare er ekstremtilfellene som blir synliggjorte.

Side2.no: Injeksjoner

- BÅDE OG: Kosmetisk sykepleier Silje Austnes tror denne typen åpenhet også kan være positiv. – Det er ikke bare ekstremtilfellene som er synlige, sier hun.

Hilde Kvivik Kavli

- Det er fortsatt mange som ikke har reelle forventninger når det kommer til kosmetiske behandlinger, men flere har fått et mer positivt syn på restylane og botox, mye ved hjelp av mer åpenhet både i media, i tillegg fra venner og bekjente. Det er ikke lenge bare de «dårlige» tilfellene som syns, men mennesker med flotte og naturlige resultater viser hva som egentlig er reelle resultater av slike typer behandlinger, sier hun.

- Finnes det noen negative sider ved at disse behandlingene nå har blitt så «vanlige»?

- Økt etterspørsel gir grobunn for userise aktører, noe som lett kan gi bransjen et dårlig rykte, da noen kan oppleve å få dårlige resultater. Det er derfor viktig å gå til en autorisert behandler, slik at man er sikker på å få en trygg og god behandling.