Blueberry and Acai høstsmoothie

IMG_1133-1024x1024.jpg

Nå som høsten er her, og det begynner å bli kaldt, elsker jeg litt “tyngre” smoothies med mer fett som metter mer. Næringsrik mat er god mat, å denne bomben av en smoothie smaker fantastisk!

Oppskriften er superenkel: En halv boks (2dl) økologisk kokosmelk, 200 gram frosne blåbær (helst økologiske), 1 liten økologisk banan (evt en halv ikke-økologisk) og 2 toppede spiseskjeer Acai-pulver (økologisk). Alt mikses i blender, hell over i et pent glass og nyyyt!

Acai: Det mørke lilla bæret har et høyt naturlig antioksidantinnhold. Açaí bæret inneholder mye kalsium og protein. Samtidig er bæret rik på fiber, vitaminer, mineraler og mengden av de sunne fettsyrene Omega 6-9. De sunne fettstoffene i Açaí gjør at antioksidantene lett blir tatt opp i kroppen enn. Açaí er gunstig i forhold til hjerte og karsykdommer. Det hevdes at Acai-bæret styrker immunforsvaret, reduserer kolesterolinnholdet i blodet, og at det kan bidra til å utsette aldringsprosessen. Jeg kjøper acai i pulverform på Iherb.

Blåbær: Blåbær er svært rike på flavanoider som er et antioksidant. Blåbær er faktisk blant fem på topp over matvarer med mye antioksidanter. I tillegg sies det at ekstrakter fra blåbær kan forsinke aldringsprosessen og gjøre hjernen klarere. Det finnes også studier som viser at bæret kan motvirke kreft og senke innholdet av kolesterol i blodet.

Bananer: Bananer inneholder mye fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. Bananer inneholder også mengder av antioksidanter, i tillegg til vitamin B6 og kalium.

Kokosmelk: Inneholder sunt fett, vitaminer og mineraler. Bl.a godt for imunforsvaret, gir vakker hud og hår, fremmer vekttap og godt for hjertet.

Blueberry and Acai høstsmoothie

Oppskriften er egnet til to personer, eller drikk hele selv, som jeg pleier å gjøre;)

Supersgod, mettende og full av næring. Enjoy!